o różnorodności

 Jak to jest w grupie mieszanej wiekowo?

Jak to jest kiedy w jednej grupie uczą się osoby w różnym wieku? A jeśli jeden z nich już umie płynnie czytać, a drugi jeszcze nie...? 


O różnicach i o tym, co wynika z tego, że jesteśmy w różnym wieku, dyskutowaliśmy na jednym z porannych kręgów. Zebraliśmy się dużą grupą na dworze. Na początku sprawdziliśmy, ile lat każdy z nas żyje na tym świecie i dalej przyglądaliśmy się ile lat….jesteśmy w szkole, umiemy jeździć na rowerze, mieszkamy tam, gdzie teraz….


Potem sprawdzaliśmy, jak to u nas jest z różnymi umiejętnościami np. jeżdżenia na rolkach, pisania, czytania, nawiązywania przyjaźni, grania w piłkę nożną czy wyrecytowania kilku nazw dinozaurów.


I wiecie co się okazało? To ile mamy lat nie ma żadnego związku z tym co potrafimy (a przedział wiekowy był od 6 do ponad 40 lat!). Dzieci zauważyły też, że nie było nikogo w tak dużej grupie, kto potrafiłby dobrze robić wszystko i nie ma nikogo, kto nie umie niczego. I co to nam daje? - zapytałyśmy. Nastąpiła chwila ciszy. Gdybyście tylko mogli widzieć skupienie na twarzach uczniów, kiedy jeden z nich powiedział “Możemy pomagać innym, kiedy coś dobrze umiemy i szukać pomocy, gdy chcemy się czegoś nauczyć.” Amen.


Ola Dopierała







Komentarze